Vi firar 35 år!

En resa genom tid och innovation

När Lisa Uggla grundade Uggla Massage & Wellness, eller Ugglapraktiken som företaget hette då, för 35 år sedan, var det till viss del resultatet av en slumpmässig händelse som sedan kom att påverka hennes liv på många sätt. 

Från Axelssons till Globen

1987 blev ett viktigt är då mycket förändrades. Lisa gick klart sin utbildning till massör på Axelssons och förverkligade därefter en dröm om en jordenruntresa

Den resan fick ett abrupt slut då hon drabbades av Denguefeber i Jakarta och efter sjukhusvistelse fick flyga specialplan hem. Det var allvarligt, men efter en tids rehab frisknade hon till och bestämde sig för att fira stort med 25-årskalas. 

Lisa är även utbildad djurvårdare och arbetade extra på Skansen. På festen befann sig Skansenkollegan och elefantskötaren Dan Köhl. När de stod och pratade och Lisa uttryckte sina funderingar över vad hon nu skulle jobba med berättade Dan att någon ringt till Skansen och efterlyst en ”duvassistent”.  (På den tiden fanns både duvor och elefanter på Skansen). Lisa tyckte det kunde vara ett lagom betungande jobb då hon inte var helt arbetsför.

Hon besökte elefantstallet för att hämta en lapp med ett nedskrivet nummer. Efter mycket letande lyckades de hitta den lilla pappersbiten som Lisa ringde. Numret visade sig gå till produktionen av Bröderna Lejonhjärta på Göta Lejon i Stockholm – och en ny värld med nya möjligheter öppnades. Här sökte de en duvansvarig och duvtränare. Det blev Lisas ”sliding door moment” när hon fick uppdraget på den stora teaterproduktionen. Att det plötsligt dök upp en person som även var massagekunnig var populärt både bland skådespelare och scenpersonal.

Jobbet ledde till fler uppdrag för bland annat en Sverigeturné och en Moskvaturné där Lisa axlade många roller – scentekniker, scenansvarig, duvtränare, statist och inte minst massör.

”Det var kaotiskt men väldigt roligt,” minns Lisa.

Flera av skådespelarna blev sedan Lisas privatkunder. Ljusfirman Oscar Lighting blev hennes allra första företagskund. Och även Skansen, under många år!

Etablering och Expansion

1989 invigdes Globen. Lisa var inte sen på bollen att kontakta EMA Telstar (nuvarande Live Nation) och erbjuda sina massagetjänster. Detta blev startskottet för ett långt samarbete med att massera scenarbetare och artister.

1989 öppnade Lisa sin första mottagning på Bjurholmsplan i Stockholm. Snart fick hon fler företagskunder och började anlita underkonsulter för att möta efterfrågan, då hennes egna händer inte räckte till.

Framgångar och Innovationer

Lisa har alltid varit en pionjär inom sitt område. Redan 1997 lanserade företaget sin första hemsida och påbörjade friskvårdsaktiviteter.

”Det är viktigt att ligga i framkant med digitala lösningar, något vi fortsatt med tills idag med vårt bokningssystem och vår unika app. Vi var också tidiga med VR-meditation i samarbete med Katarina Gospic.”

Flaggskeppspraktiken på Magnus Ladulåsgatan öppnades 2001. Lokalen har sedan dess byggts om i flera omgångar för att möta de växande behoven hos företag och privatpersoner.

Reflektioner och framtidsutsikter 

Lisa minns de första åren med glädje. När hon adderade fler friskvårdsfrämjande behandlingar till Ugglas behandlingar och utbud, så som stretch- och gummibandsövningar, och blev förvånad av genomslagskraften. Detta blev startskottet för den fortsatta utvecklingen av friskvårdsutbudet som idag utgör hälften av varumärket ”Uggla Massage & Wellness” med tjänster som ergonomi, hälsoföreläsningar och yoga.

”Jag tänkte att kanske fler skulle göra sådant i framtiden, men jag trodde aldrig att det skulle bli så stort. I samband med att jag tog in min första underkonsult fick jag kommentaren att en dag kommer jag kanske inte att känna alla mina massörer för de är så många. Då var jag tveksam, men det visade sig ju stämma.”

Hon minns också lite nostalgiskt hur papperslappen med ett telefonnummer kom att förändra mycket.

”Den lappen ledde till uppdraget på Göta Lejon för producenten och entreprenören Staffan Götestam. Jag inspirerades av hans entreprenörskap och fick mängder av värdefulla kontakter. Hade det inte hänt, hade mitt liv förmodligen sett annorlunda ut.”

Framåt ser Lisa en fortsatt utveckling inom teknik och hälsa.

”Den mänskliga beröringen kommer alltid vara viktig, men vi får se vad framtiden utvisar med digital teknik, AI och VR, massagerobotar och annat. Kanske kommer ´the human touch´att vara en lyx.”

Med en blick in i framtiden och en fast grund i de relationer hon byggt genom åren, ser Lisa fram emot att fortsätta utveckla Uggla Massage & Wellness.