Kontorsyoga

wAlla älskar yoga! 

30 minuters kontorsyoga kräver inget ombyte och ger snabb och effektiv nedvarvning med både andningsövningar och enkla rörelser som gör gott för trötta kontorsaxlar- och nackar. En så enkel övning som kontorsyoga har förvånansvärt många fördelar när den görs regelbundet: koncentrationsförmågan ökar liksom stresståligheten och uthålligheten. De enkla rörelserna inleds med en stunds meditation, vilket bidrar till känslan av lugn.

Yoga är en 5000 år gammal lära. De asana (kroppspositioner) som vi ofta tänker på som Yoga utgör endast en liten del av läran, som går ut på att hålla den fysiska och emotionella människan stark och frisk. De första asana uppkom då munkar utformade övningar för att stärka sina kroppar till att kunna sitta still och meditera i timtals. Eftersom även vi tenderar att sitta i långa intervaller kan vi dra nytta av deras lära.

Upplägg:

Tidsåtgång: 30 min
Omfattning: Enstaka alt flertalet tillfällen
Antal deltagare: Obegränsat
Lokal: I konferensrum, avskild miljö
Kostnad: För pris begär offert!

Vad är vinsten med Yoga

  • Lättillgängligt
  • Ger en bättre hållning
  • Passar alla, oavsett tidigare erfarenhet
  • Ger ökad rörlighet
  • Ger både kropp och sinne en paus under dagen
  • Ökad effektivitet
  • Förebygger belastningsskador
  • Ökar koncentrationsförmåga, stresstålighet och uthållighet
  • Mer energi
  • Minskar spänningar och stelhet i rygg, axlar och nacke

Kontorsyogan är ett koncept som tar till vara på yogans grundläggande principer, tillämpade för den moderna kontorsarbetaren. Kontorsyoga ger deltagaren möjlighet att genomföra ett yogapass i en trygg miljö, utan förberedelse eller ens att lämna sin arbetsstation. Vi fångar essensen av yoga terapi och jobbar med baspositioner (sitta, stå) och enkla rörelser för att uppmärksamma de muskelgrupper som ofta överbelastas vid monotont arbete, t.ex. framför en skärm (förutom nacke och axlar uppmärksammar vi även bl.a. armar, händer och ögon). Kontorsyogan är designad för att deltagaren snabbt ska kunna lokalisera en rofylld sinnesstämning och medveten kroppsnärvaro. Genom pranayama (andningstekniker) och mindfulnessövningar balanserar vi ut stresshormoner och återkopplar med vårt inre.

Anja, en av våra instruktörer

Anja startade sin bana inom yoga 2007 i Boston, USA. Hon är sedan 2015 certifierad yogainstruktör med 200 h utbildning på Himalayan Yoga Valley Centre i Indien samt ytterligare 300 h instruktörsutbildning på Rishikesh Yoga Association i Indien 2019. Anja har deltagit i flera yogakurser och konferenser och undervisat i ashtanga, hatha, yin, barnyoga, kontorsyoga och mama-babypass. Hon har vidare jobbat som yogainstruktör i bl.a Danmark, Dominikanska Republiken, Australien, Spanien och Tanzania. Anja har även vid tillfällen föreläst inom yoga och holistic healing och levererat skräddarsydda företagskurser inom office yoga till svenska företag samt planerat och genomfört yoga retreats.