Idrottsmassage – Förebygg och minska smärta i sportlovstider

kvinna som ler när hon åker skidor i strålande sol

Vi alla har varit där. Med smärta på ovana ställen eller känslan av att ha ”korta vader”, i form av träningsvärk, som gör att vi stapplar fram efter två skiddagar. En annan klassiker är stelheten i kroppen när vi ska kliva ur bilen i pausen på väg hem från fjällsemestern…  Känner du igen dig och vill förbereda musklerna på aktivitet eller påskynda en återhämtning efter skidåkningen i sportlovstider? Då rekommenderar vi idrottsmassage.

När passar det att ta en idrottsmassage?

Våra massörer anpassar alltid behandlingen efter individens önskemål. Men i korta drag kan man beskriva idrottsmassagen som mer djupgående. Till skillnad från en klassisk massage där det primära målet är avslappning, fokuserar idrottsmassagen på att behandla specifika muskler som belastas extra mycket. Det är med andra ord effektivt om du upplever spänningar inför och efter idrottandet. Behandlingen består av olika tekniker såsom triggerpunkts-behandling, muskeltöjning och muskulering och kan upplevas att göra mer ont än en klassisk massage.

Efteråt brukar man uppleva att spänningar släpper, att smärta försvinner och att man får ökad rörlighet.

Det var vårt sportlovstips! I övrigt vill vi påminna om att värma upp ordentligt och stretcha. Se upp i backen och lycka till i skidspåret! Så står vi redo att välkomna dig in för en förebyggande eller återhämtande behandling 🧡